Cultuur versus onderwijs?

Het vak PO, Plastische Opvoeding, in de eerste graad is dit schooljaar met meer dan de helft afgebouwd. In het provinciale net van 2 lesuren naar 1, in het Vrije en GO-net naar 2. Het is vreemd dat men terwijl men het stimuleren van meer ‘out of the box’ denken promoot, juist dit vak afbouwt. Er wordt immers beweerd dat creatief zijn bij de belangrijkste vaardigheden naar de toekomst hoort. Ook in de eindtermen wordt het benoemd, maar in de praktijk wordt het enige vak dat dit vanuit zijn essentie al jaren aanbiedt, PO, wel ontmanteld tot 1 lesuurtje van 50min in het middelbaar.

Het verdwijnen heeft te maken met de visie dat men jongeren meer vaardigheden wenst mee te geven, zoals computationeel denken, verantwoord omgaan met geld, burgerzin enz. Vandaar dat er een nieuw vak (Mens en maatschappij, ICT en economische vaardigheden) is in de plaats gekomen met telkens één uur in 1 en 2 middelbaar. Dat terwijl men het aantal uren misschien ook had kunnen verhogen van 32 lesuren per week naar 34 lesuren, met bijvoorbeeld twee dagen les tot 16u20. Zou misschien beter kunnen zijn voor veel jongeren.


Eigenlijk zou het vak beter ‘Creative Thinking’ noemen, dat had het volgens mij niet afgeschaft zijn maar zelfs uitgebreid. Ik vermoed dat veel beleidsmakers niet weten wat we eigenlijk dagelijks doen met de jongeren. Ikzelf vertrok tot vorig jaar dikwijls vanuit een vraagstelling. Zoals we hebben hier ijzerdraad, karton en zilverpapier, hoe maken we hier robotten van? Ondertussen laten zien hoe Giacometti of Panamarenko het zouden aanpakken… En zo samen robots maken, laten plannen, overleggen… lijkt me toch zeer leerzaam. En ja, dit kon op twee lesuren achtereen, maar lukt niet meer op één lesuur. Daarmee bekomt men enkel wat men eigenlijk niet wil, wat kleine tekenopdrachten op papier die veel minder creatief uitdagend zullen zijn.

Ik vind dit echt triest voor de leerlingen. Dagelijks hoor ik van de leerlingen: PO is het tofste vak. Ik verdrijf niet, dit vak is zeer belangrijk binnen de 1e graad op school voor het welbevinden van de jonge leerlingen die van hun vertrouwde lagere school komen.
Laat ons daarom pleiten voor juist meer creativiteit, en het vak laten groeien als ‘Creative Thinking’, enkele uren meer school, meer vorming, oog voor cultuur, kunst, out-of-the-box denken, daar kan toch niemand tegen zijn?
Maar het omgekeerde gebeurt:
In de nieuwe leerplannen zijn muzikale (MO) en plastische opvoeding (PO) samengevoegd tot ‘artistieke vorming’. Met een meer esthetische of kunstgeschiedenis invulling die theoretischer worden zal, met alle gevolgen van dien…

20191116_TOMGoovaertsCartoon

Hokjesdenken maakt veel kapot!

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s