Onderwijs voor alle hersencellen!

In reactie op de beslissingen om kunstvakken uit het secundair af te bouwen:

Zie:
– Petitie voor meer lesuren voor beeld, woord, drama en muziek in onderwijs KLIK HIER
– Open brief aan Lieven Boeve KLIK HIER
– Reactie Katholiek Onderwijs koepel, door hun Directeur-generaal Lieven Boeve KLIK HIER

Wanneer men er voor kiest om de eindtermen in het onderwijs te verhogen met nieuwe vakken dan moet men de gevolgen erbij nemen. Dit wil zeggen meer lesuren voorzien, bv. van 32 naar 34 per week. Anders gaat dit ten koste van creatieve vakken zoals Plastische en Muzikale Opvoeding of Esthetica…

Dat terwijl deze ‘kunst’-vakken onze hersenen verbindingen aanleren die ons in de toekomst extra troeven geven, welke onze samenleving broodnodig heeft. Zoals creativiteit, wendbaarheid, oplossingsgericht denken en werken. Deze komen sterk aan bod in een toekomstvisie als 21st century skills – 21e eeuwse vaardigheden. Want onze maatschappij heeft meer nood aan nieuwe toekomst gerichte creatievelingen om de uitdagingen die op ons afkomen mee op te lossen.

Kunst zet aan tot andere manieren van ontwikkeling, denken, creatief zijn. Men mag dit niet onderschatten. Het originele STEAM concept vertrok ook met de A van Arts in, maar in Vlaanderen maakten wij er STEM van. Maar hierdoor valt het aspect Design Thinking volledig weg, terwijl we juist nood hebben aan creatieve oplossingsgericht denkende en werkende vakmensen.

Dus de minister zou beter investeren in meer lesuren per week. Jongeren enkele dagen tot 16u20 op school houden zou nog niet zo gek zou zijn. Want alle grijze hersencellen zouden er beter bij varen. De andere manier van meer inzetten op projectwerk vraagt een nog grotere omslag in onze manier van schoollopen. Dit zie ik nog niet direct als een op korte termijn haalbare optie.

Geplaatst in Uncategorized | Tags: , | Een reactie plaatsen