Onderwijs: Hoe begin je aan co-teaching?

Uit Klasse van 27 juni 2016: Met co-teaching bied je leerlingen met speciale leernoden meer kansen. Maar hoe werkt dat precies, 2 leraren voor de klas? Alles begint met een goede planning en duidelijke afspraken.

Wat is co-teaching?

Bij co-teaching werken 2 leraren als gelijkwaardige partners in 1 klaslokaal. Ze zijn samen verantwoordelijk om zo veel mogelijk leerlingen de doelstellingen van een les of een lessenpakket te laten halen.

Zo begin je eraan

Stap 1: Leer je partner kennen

Een sterke band met je partner is essentieel. Kies iemand bij wie je een goed gevoel hebt. Krijg je een partner toegewezen met wie het niet klikt? Aarzel dan niet om dat te melden. Leerlingen voelen namelijk erg goed aan wanneer er spanning is tussen 2 leraren.

Stap 2: Bespreek je lerarenstijl

Jullie gaan samen een klas leiden. Dan moet je van elkaar weten hoe je lesgeeft en wat je belangrijk vindt. Misschien kan je een paar lessen van je partner observeren?

Stap 3: Analyseer je eigen lerarengedrag

Dit is een moeilijke stap. Noteer je sterke en minder sterke punten als leraar. Vergelijk elkaars lijstje en probeer zo beide rollen in de klas te definiëren. Confronterend. Maar vergeet niet: in een goed team komen de sterktes van elke speler tot hun recht.

Stap 4: Bereid de lessen samen voor

Gebruik niet zomaar de lesvoorbereiding van 1 van de 2 partners. Vertrek van het beschikbare materiaal en maak een nieuw lesplan. Op die manier ben je samen auteur en beiden verantwoordelijk voor het welslagen van de les.

Stap 5: Expliciteer de doelen van elke les

Je werkt samen zodat zo veel mogelijk leerlingen de doelstellingen behalen. Bepaal daarom voor elke les wat je wil bereiken. Bekijk ook op welke manier je dit voor de verschillende leerlingen gaat doen.

Stap 6: Blijf praten

Neem de tijd om je visie en verwachtingen te bespreken. Zijn jullie even tolerant tegenover geroezemoes? Hoe ga je om met leerlingen die zich niet aan de regels houden? Op welke manier wil je de prestaties beoordelen?

Blijf ook praten tijdens het hele traject. Wees niet bang om je partner opmerkingen te geven of om eerder gemaakte afspraken in vraag te stellen. Blijf vooral niet zitten met ergernissen, want die zullen de kracht uit je samenwerking halen.

Stap 7: Experimenteer op je eigen tempo

Bij co-teaching creëer je een veilige leeromgeving voor de leerlingen, maar ook voor elkaar. Je kan volop experimenteren met nieuwigheden: werkvormen, differentiëren, verschillende output per leerling … Ga daarbij niet overhaast te werk. Bepaal samen wat haalbaar is en hoe ver je wil gaan.

Meer uit de Bronnen: het voormalige Steunpunt GOK en CEGO:
Wat is co- teaching – Steunpunt GOK

 

Advertenties

Over lucvanberlo

Luc werkt halftijds als leraar en halftijds als gedetacheerde voor het onderwijs op het Minderhedenforum. Hij is daar stafmedewerker onderwijs en diversiteit. Luc is een echte cultuurman, als graficus gevormd, vormgever en beeldend kunstenaar, van leraar Illustrator, Photoshop tot plastische opvoeding en tekenen.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s